Syjuntan, omstickade strumpor och lagade skor

Att kunna själv är helt fantastiskt. Handarbete är oberoende och sammanhang på samma gång. För den som vill vara miljövänlig är det viktigt att vårda de materiella saker som man anser sig behöva. Att kunna laga favorittröjan gör dessutom att man kan njuta av den längre. 

Sveriges Radio P1 har en mini-serie som heter Syjuntan. Där behandlas olika aspekter av handarbete. Avsnitten finns på hemsidan och är lyssningsvärda.

I programmet om att återanvända berättade en av gästerna om att sticka nya fötter på gamla raggsockar. 


Bilden är på ett par strumpor där jag gjort just detta. Det går snabbare än att sticka ett par helt nya strumpor, det tråkiga skaftet är redan stickat och det går åt mindre material.

Det finns också andra sammanhang där det kan vara bra att vara lite tränad i pyssel. En gång skulle jag köpa ett par skor. När jag provade den ena lossnade ett spänne. Då lyckades jag pruta ned dem till halva priset, knatade bort till en sybehörsaffär och köpte nya spännen. Nu har jag ett par ännu snyggare skor, som troligtvis kommer att hålla bättre än i orginalutförande. Samtidigt slipper affären slänga ett par sönderprovade skor.

Dessutom tror jag att det är nyttigt att ibland få känna sig ohejdat stolt över något man gjort, djupt försjunken i något konkret och släppa loss kreativiteten. Handarbete är ett bra forum för att träna på detta.

Kommentarer

sMARTAss sa…
Vad roligt!

Såg att det skulle vara stick-café i sankta hassan, när jag var inne på hemsidan sist...
Smart att ha sönder skorna innan du skulle köpa dem, ska komma ihåg det tricket...(-:
Ester sa…
Tja, om man tänker på att det krävdes en avbitartång för att få skorna symmetriska när jag väl kom hem med dem så tror jag inte att man kan åstadkomma samma sak med flit. I alla fall inte diskret ...
Jocke Lavett sa…
Hantverk är bra grejer. Sticka har jag aldrig lyckats lära mig men ibland lyckas jag nålbinda när jag kommer ihåg hur man startar, det är det som är det svåra med nålbindning.

Ofta är det mycket dålig kvalitet på köpesaker och inte använder de vettiga material heller. Ull och lin det är grejer det. Akryl och polyester ger jag inte mycket för (varför ska man ha flera estrar när det räcker med en?).

För den som gillar hantverk kan jag verkligen rekommendera Bäckedals Folkhögskola. Där värnar de om vårat kulturarv och lär ut olika hantverk på bra och roligt sätt. Snart ska jag dit igen för att plugga Forntida smide och metallhantverk. Ska bli toppen.

Populära inlägg