"En del mat är mer manna än annan"

När det Israeliska folket vandrade i öknen med Mose fick de varje dag manna från himlen. Sparade de något av den under natten (undantaget fredag-lördag) så var det alltid dåligt dagen därpå. Detta är något som jag tänker på ibland, när jag betraktar insidan av mitt kylskåp. Mat som slängs är ett stort miljöproblem. Jag har tre strategier för att minska mitt svinn.

1. Ät saker i rätt ordning. En del mat är mer manna än annan. När jag handlat eller fått hem en grönsakslåda försöker jag att äta slut på den känsligaste maten först. Det gör visserligen att mathållningen riskerar att bli lite tråkig precis innan det är dags att fylla på kylen, men hellre det än att få slänga maten jag suktat efter, bara för att den sparats för länge.

2. Förvara saker rätt. Många grönsaker mår dåligt av att ligga för kallt. Här finns en guide för förvaring av livsmedel från livsmedelsverket.  Jag fryser mitt bröd, mest för att jag tycker mögel är jobbigt.

3. Räkna med rester.  Genom att ha ett par goda rätter, som går att göra på sådant som finns i skåpen, så kan jag planera in minst en måltid som kan bestå av rester eller grönsaker som är lite ledsna.

Här kommer recepten, glöm inte att lägga på locket:

Burksoppa om det inte blir några rester (2 port)

1 lök
1 förpackning krossade tomater 300-500g
2-3 dl bönor, gärna kidney eller borlotti, på burk eller frysta
chili i någon form, torkad fungerar bra
buljong

Hacka och fräs löken ihop ned chilin. Tillsätt bönor, krossade tomater, vatten och buljong. (Använd tomatkross förpackningen till vattnet så får du med det sista av tomaterna och får det lättare att skölja förpackningen innan återvinning.) Koka upp. Ät.

Kokossoppa för ett nästan tomt kylskåp (2 port)

2 lökar
2 potatisar
2 dl kokosmjölk
ett par matskedar tomatpurè
chili efter smak
buljong

Skala och tärna lök och potatis. Koka med chilin i buljongen (en halv liter vätska). Mixa slätt och tillsätt kokosmjölk och tomatpuré.

Sloppy Joes, två rester i en smäll

brödskivor (det gör inget om de är lite torra)
någon form av tomatbaserad pastasås, t ex linssås eller köttfärssås. Gärna med rivna rotfrukter i, det blir extra gott.

Rosta brödet. Servera med såsen på.

Etchan no ramen, för att ge grönsakssnuttar ett värdigt slut

diverse grönsakssnuttar, t ex kålrabbi, morot, palsternacka, purjolök
tinade frusna gröna ärtor
glas- eller risnudlar
buljong
smaksättare som rostad sesamolja, sojasås eller miso

Skär grönsakerna. Om de är mycket slaka kan de få ligga i lite kallt vatten först.
Koka grönsakerna i buljongen. Det skall vara ganska mycket vätska.
När grönsakerna är nästan klara lägg i nudlarna och ärtorna.
Smaksätt. Kom-i-håg att miso alltid skall i efter det att kastrullen tagits från spisen.
Ät med pinnar ur skål. Buljongen dricks ur skålen.

Pytt i panna, ni känner till konceptet...
Rester, t.ex. : kokt kall eller rå potatis, kokt kall pasta, grönsaker(råa och kokta), tofu, bönor eller dyl
matfett att steka i, gärna olja
Smaksättare t.ex: Lök, oliver, soltorkade tomater, färska eller torkade kryddor, sojasås, tabasco eller chilisås
Serveras med: Smörgåsgurka och inlagda rödbetor

Tärna/dela allt i jämna bitar.
Börja med att steka råa grönsaker och lök i en stor stekpanna. Lägg sedan i resten efter ungefärlig tillagningstid.
Avsluta med att smaksätta.

För att slippa passa pyttet (i en överfull stekpanna) gör jag det ofta i ugnsform. Ha ugnen på ca 200 grader och rör ibland tills det är klart.

Okonomiyaki

Kommentarer

Gunnar Sundh sa…
Underbart inlägg Ester!

När jag läser sånt här blir jag lite avundsjuk på alla som är fler än en person i hushållet - jag vill också hinna äta allt i rätt ordning och i tid, men allt kommer i lite för stora förpackningar. Hur som helst - jag kan bättre och nu är jag lite inspirerad igen så... tack!

Kram!

P.S. Ny dator och lathet har gjort att jag inte läst mina standardbloggar på ett halvår - om du är nyfiken på varför jag är så sen med att kommentera din text :)

Populära inlägg