Vegan, varför så extrem?

Jag är vegan av flera skäl. Miljö, solidaritet, icke-våld, feminism och djuretik är alla var och en för sig anledning nog. Varför så extrem? Skulle det inte vara bättre att vara någon variant av lakto-ovo-vegetarian? Kanske som ett steg på vägen, säger jag, men definitivt inte något att nöja sig med. Varför? undrar du kanske. Här är mina argument:

Miljö

Att skära ner på, byta eller helt ta bort kött, tar oss en bit, men långt ifrån hela vägen. Elinor Hallström har som en del av sin doktorsavhandling gjort en metastudie där hon tittar på flera olika validerade studier som forskat på kostens inverkan på klimatet. I tabell 19 på sidan 100 (Avhandlingen i fulltext) jämförs olika dieter. Lakto-ovo-vegetarisk kost minskar växthusgasutsläppen med 20-35% gentemot snittet, medan vegankost minskar dem med 25-55% mot snittet. Att byta ut nötköttet mot fläsk och fågel hade lika stor potential att minska växthusgasutsläppen som att bli lakto-ovo-vegetarian. 

Kan du inte sluta med ost? Då tycker jag att du ska fundera på vilka dina favoritostar är och sedan äta dem, vid väl valda tillfällen. I övrigt borde du kunna äta helt växtbaserat. Om några "riktiga" veganer ger dig skit för det, skicka dem till mig.
(Ost verkar vara den största anledningen att inte bli vegan, säger jag utan att kunna citera någon forskning. Kasein, som det finns mycket av i ost, bryts ned till casomorfin, som är en opiat. Att det är relaterat till det episodiska påståendet om svårigheter att sluta med ost finns det inte heller evidens för.)

Solidaritet

Förutom att klimatförändringar kommer drabba fattiga hårdare så påverkar kosten hur många jorden kan försörja. Hallström har i samma artikel tittat på markåtgång och kommit fram till att lakto-ovo-vegetarisk kost minskar arean som krävs för att ta fram maten med 30-50% mot genomsnittet och vegankost minskar den med 50-60%.

Icke-våld, feminism och djuretik

Många tänker att det bara är köttproduktionen som dödar, plågar och utnyttjar, men riktigt så enkelt är det ju inte. 60% av köttet i köttdisken är en biprodukt av mjölkindustrin. Det är tjurkalvar, som oftast slaktas vid 18 månaders ålder, och mjölkkor, som istället för att bli 20-25 år slaktas vid 5 års ålder för att de inte är produktiva nog. Det är också mjölkindustrin som separerar kon och kalven. KRAVs regler krävde först att kalven fick stanna längre hos kon, men har nu ändrat på det. Det anses vara mer etiskt att ta kalven direkt, eftersom banden som bildas mellan ko och kalv blir starka om kalven får stanna, och då blir separationen ännu smärtsammare. 

Äggproduktion gasar ihjäl 15 000 tuppkycklingar varje dag bara i Sverige. Hönor som i vilt tillstånd skulle lagt 15 ägg per år lägger nu 330. Sedan dödas de vid 1,5 års ålder, istället för att bli upp till tio år. Burhöns eller frigående spelar egentligen ingen roll. Har de inte en sittpinne att flyga upp till på natten berövas de att tillfredsställa ett behov som är lika hårt betingat som sömn och mat är hos oss. Vill du läsa mer om djurindustrin rekommenderar jag Djurfabriken.

"Men jag tänker bara äta etiskt producerade produkter, jag lovar, ost från kor som haft kalven hos sig hela tiden och ägg från mina egna höns!"

Hm, så du tänker inte köpa den där kakan mjölkchoklad eller muffinsen på fiket med ägg i? Anmäler du dig som vegan på personalutflykten? Om du har tillgång till ägg, mjölk eller för den delen honung, som du anser vara etiskt producerad, så ät den då. I övrigt tycker jag att du ska sträva efter en helt växtbaserad kost. Majoriteten av maten som har djur, eller deras produkter, i sig kommer nämligen från djurindustrin. Så det är bara om du vet var  det kommer ifrån som du kan använda det argumentet, och då bara för just de produkterna.

Att bli vegan är så klart inte nog

Det finns tusen saker att göra. Äta lokalt efter säsong. Köpa rättvisemärkt. Stödja små producenter. Äta mindre raffinerat socker. Äta mindre över huvud taget. Inte slänga mat. Transportera, förvara och tillaga maten rätt. Allt det där bjuder in till att inte vara så extrem, bara försöka så gott vi kan.

Jag tycker dock själv att extremt är ganska lätt. "Mindre" och "mer etiskt" är diffust och svårare än "inte alls". Om valet måste fattas varje gång är risken att det glider mycket större än om beslutet är taget en gång och sedan efterlevs konsekvent. Soja är alltid bättre än kött, tomater från Spanien kan vara miljövänligare än tomater från Skåne, eller tvärt om, beroende på hur de är odlade. Så att lägga grundstenen i en mer miljövänlig kost genom att äta helt växtbaserat är ett sätt att förenkla mitt liv. Nästa steg är att byta ut sojan mot kikärtor, men då står jag redan på en rejäl förbättring gentemot snittet. Etiskt är det ännu svårare. Hur definierar jag vilken nivå av ingrepp i ett djurs liv som är acceptabelt? Genom att hålla djuren helt borta från min tallrik löser jag det problemet gordiskt lätt och kan fokusera på annat. 

Så, sluta gärna med nötkött, bli gärna lakto-ovo-vegeterian. Var inkonsekvent när det gäller det där som är svårast att sluta med. För mig är det lättare att vara vegan, om jag ska vara säker på att få bra resultat inom de områden jag hoppas påverka. Vill du verkligen göra skillnad så tror jag att det gäller dig med. Och nej, hälsan har jag inte ens tagit upp. Då måste jag först läsa hela Elinor Hallströms avhandling, och det känns lite för extremt just nu. 

Kommentarer

Populära inlägg