Vem skadas av prostitution?

I Centerpartiets Sverige kan par med tillräckligt mycket pengar köpa sig fria från mannens del av hushållsarbetet. Vad är då problemet med att städfirman även tar hand om hans irriterande sexualitet?

För att avgöra om prostitution i sig är fel måste vi enligt mig svara på två frågor. Den första handlar om huruvida sexuella tjänster skiljer sig från andra tjänster, som till exempel städning. Den andra frågan handlar om i hur stor utsträckning vi vill att utbytet mellan människor, varor och tjänster, skall skötas med pengar.

Båda frågorna är alldeles för stora för att jag skall vilja ge mig in på dem. Frågan som återstår då är ifall det finns några specialfall då jag kan ha en åsikt om prostitution utan att behöva svara på ovanstående frågor. Det anser jag att det finns.

Mitt inlägg i den senaste tidens prostitutionsdebatt (det här är ett återpublicerat inlägg, oklart vilken av alla debatter jag syftade på) kommer därför inte att handla om den som säljer sex. I det fall då hen är lycklig är hen inte intressant, om man inte vill gå in på väldigt grundläggande samtal om politik och filosofi. I det fall hen är hitlurad från ett fattigt land, narkoman eller tvingad på något annat sätt, är hen inte heller intressant. Då är det nämligen självklart för mig vad det handlar om — brottslighet, inte från den säljandes sida, utan från halliken, torsken och samhällets sida.

Enligt mig finns det istället tre vinklar på prostitution som är mycket mer spännande att debattera. Dels för att de inte är uttjatade, men mest för att de faktiskt berör fler än sexarbetare, torskar och hallikar.

Fronts program om tjejer som säljer sex på internet
handlade bland annat om en eskort, en prostituerad som säger att hon trivs med sitt extraknäck. Hon började sälja sex eftersom män vid tidigare tillfälliga sexuella förbindelser erbjudit gentjänster och uppträtt som om de stod i skuld till henne. Hon ser sig mer som en sexuell konsult, ett proffs på sex helt enkelt.

Petra Östergren har forskat på prostitution. Hon beskriver torsken som en man som vill ha ömhet, som köper sex antingen för att hans partner inte är intresserad av sex, för att han inte vågar ha sex med sin partner på det sätt som han egentligen vill (till exempel klädd i kvinnokläder), eller att hans relation strular på något annat sätt.

Tänk dig ovanstående situationer, men där sexköp inte sågs som ett alternativ. Tänk dig samtidigt ett samhälle med en annan syn på sexualitet. I det fallet skulle den unga kvinnan som säljer sex på internet kanske inte uppleva att männen stod i skuld till henne, men däremot uppleva lite fler orgasmer. I det fallet skulle männen inte kunna köpa sig närhet, utan istället vara tvungna göra jobbet det innebär att bygga en relation med en annan människa.

Tänk om fokus låg på bra sexualundervisning, som även handlar om kvinnans sexualitet och om att bygga relationer. Då skulle kanske fler män ha tillgång till bra sex gratis, och fler kvinnor ha tillgång till bra sex över huvud taget. Kanske tycker inte mannens partner att det är så farligt att han bär spetstrosor, hen kanske till och med tänder på det. Men så länge det är lättare att köpa en tjänst av en kvinna som accepterar det mesta, behöver han inte gå igenom obehaget att fråga.

När jag föreställer mig denna värld så räcker det för mig som argument för att behålla sexköpslagen, även om den inte kommer att ta oss hela vägen. Jag fortsätter ändå med två exempel till.

Enligt min grundbok i sociologi finns det fyra sätt som det moderna samhället delar upp människor i över- och underordning: socioekonomisk, kön & sexualitet, ras & etnicitet samt ålder. Alla har sin egen koppling till prostitution. Den som har pengar köper av den som inte har så mycket pengar. Män köper kvinnor, oftast i alla fall. Om kvinnor köper män är det oftast vita kvinnor som köper rasifierade män, eller gamla rika kvinnor som köper unga fattiga män. Är det män som köper män är det ofta gamla män som köper unga män. Så länge det finns dessa maktfördelningar har jag svårt att se prostitution som något frivilligt. Till dig som läser detta och är för prostitution kan jag bara säga: Arbeta för att få bort de sociala stratifieringarna först, så kan vi ta frågan om de personer som ändå skulle vilja sälja sex sedan. Min teori är att ingen vill köpa sex av en jämlike.

Den tredje punkten som gör att jag är emot prostitution, så som samhället ser ut nu, är det här med pengar. När vi talar om kvinnor och prostitution anges rån och stöld oftast som enda alternativet. Enligt SCB så var skillnaden i månadslön mellan män och kvinnor i genomsnitt 4400 kronor under år 2005. Den som är konsult inom IT kan ha en timlön som ligger klass med den prostituerades, men det nämns sällan som ett alternativ. Kvinnors låga timlön inom vård och omsorg löser vi inte bäst genom att även räkna in de prostituerade. Det handlar även om yrkesidentitet. När kvinna oftare associeras med professor än med prostituerad, då kan vi börja tala om frivillighet och karriär.


Var kommer då vardagspolitiken in? Jag tycker att Sveriges prostitutionslagstiftning är bra, men den kommer, som sagt, inte att lösa alla problem. Det vi kan göra, oavsett åsikt om prostitution, är:
  1. Uppvärdera kvinnors sexlust. Kvinnors kåthet måste flyttas från porren in i vardagen och vara på samma villkor som männens lust.
  2. Prata om sex och känslor. Om prostitution blir en ventil då normen är för smal är det kanske bättre att vidga normen än att tillåta prostitution.
  3. Bygg jämställda förhållanden. Detta, och integritet, är en förutsättning för att ovanstående punkt skall fungera. Det är kanske bättre att ta lite strid nu, än att relationen kraschar sedan. Ensamhet sades ju vara en anledning till att söka upp en prostituerad.
  4. Arbeta för att bryta ned stratifieringar i samhället. Har jag rätt kommer det att lösa många problem. Hur vi gör är ett annat kapitel...
  5. Peppa kvinnor att ta betalt för annat än sex! Jag tror att jag inte är ensam om att ha andra talanger än sex, som jag hellre gör till min yrkesidentitet.
Det är saker som dessa som jag anser är det bästa komplementet till rent polisiära åtgärder. Du kan säkert hitta ännu fler exempel. Min poäng är att det inte räcker med att prata om rätt och fel. Eftersom de flesta erkänner att det i alla fall i vissa sammanhang är skadligt med prostitution kan vi väl börja där?

Jag anser att prostitution skadar alla, eftersom det blir ett sätt för oss att slippa se symptomen på ett sjukt samhälle.

Kommentarer

Populära inlägg