Det binära könet är en lögn

Det här är blogversionen av en presentation som jag höll på Malmö Toastmasters. Håll till godo!

Det binära könet är en lögn!
Smaka på det, säg det för dig själv. Vad väcker det för känslor? Är det självklart eller provocerande? Är det ens en begriplig mening? Jag vill gärna få förklara vad jag menar med det, och varför jag anser att det är en fråga om liv och död. Vi börjar med lite definitioner.

Lögn 

Synonymer till lögn är: osanning, påhitt, dikt, desinformation, ljug, bluff båg och vals. I den här kontexten skulle jag även kunna använda social konstruktion, men jag tycket inte att det är kraftigt nog. Det finns ingen sanning i könsbinäriteten, alltså är det en lögn. 

Binärt

Binäritet är när något är på eller av, ett eller noll. Vår kultur älskar dikotomier, att göra saker till varandras motsatser. Varmt är motsatsen till kallt. Höger är motsatsen till vänster. Rätt är motsatsen till fel. Man är motsatsen till kvinna. Att något bara kan ha två värden, det är vad vi menar med binäritet. Jag hävdar att kön kan ha fler än två värden. 

Kön

Begreppet kön är komplext och kan delas upp i flera undergrupper. Ska vi se om vi kan hitta något av dem som är binärt?

Könsroll

Samhället har förväntningar på oss baserat på vilket kön vi tilldelas av dem, både från födseln och i varje möte. Den stereotypa mannen är stark, beslutsam och tjänar mycket pengar. Kvinnor däremot är väna och ljuva och behöver inte lika mycket lön. Detta tror jag att vi alla har kommit ifrån. Det finns fler sätt att vara man på och fler sätt att vara kvinna på. De olika definitionerna går i varandra. Kvinnor är chefer, män är föräldrar. Här är det en försvinnande mängd människor som vill hålla kvar en bild av binäritet. 

Könsperformativitet

Performativitet handlar om att spela en roll. För att tilldelas "rätt" könsroll spelar vi, gör tydligt hur vi vill bli bemötta. Vi klär oss och för oss för att klassificeras rätt. Det finns manliga och kvinnliga attribut. De är dock inte universella, en manlig hipster ser annorlunda ut än en manlig skogshuggare, och ingen av dem ser ut som en manlig bankdirektör. En kvinnlig jurist måste spela sin kvinnoroll annorlunda än en kvinnlig sjuksköterska eller en kvinnlig flygvärdinna. Dessutom varierar det mellan kulturer och tidsepoker. Här finns inget av och på, ingen binäritet. 

Könsidentitet

Identitet handlar om hur vi ser oss själva. Det kan handla om nationell identitet, en yrkesidentitet eller att vi identifierar oss med ett sportlag. Jag trodde länge att könsidentitet var ett patriarkalt påhitt. Det var först när jag träffade binära transpersoner (någon som är tilldelad "det ena" könet vid födseln men faktiskt tillhör "det andra" könet) som jag förstod att könsidentitet är något som många upplever. Har du en klar könsidentitet?  Om du tänker "Så klart, jag är ju ... !" så har du det. Ett annat tecken är om du kan bli felkönad. Om du är kvinna och blir behandlad som om du var man. eller tvärt om, så skaver det, har jag hört. Anledningen att jag måste ta fasta på andras upplevelse är att jag själv är ickebinär agender. Det betyder att jag inte har något kön som jag identifierar mig med. Hälften av alla transpersoner i Sverige skattas vara icke-binära. Bland dem finns även personer som ibland känner sig som män och andra dagar som kvinnor, som är lite av båda eller har en könsidentitet som vi inte satt namn på än. Jag tror att det finns lika många sätt att uppleva könsidentitet på som det finns människor. Och vi är fler än två, alltså inte binärt. 

Biologiskt kön

Men biologin, den är väl binär? Kromosomer. X och Y! Nope, X och Y går att kombinera på fler än två sätt. Hormonnivåer är inte heller binära, och det finns flera olika hormoner som spelar in. Yttre och inre könsorgan kan se olika ut och kombineras på olika sätt. Och då har jag inte ens gått in på olika korrigeringar på grund av trans. Dessutom finns det faktorer som var vi har fett, var vi har hår och hur vårt skelett ser ut. Kombinationerna är många. Inte binärt. 

Juridiskt kön

Hittills har jag inte hittat någon binäritet. Men i Sverige är fortfarande det juridiska könet binärt. Det innebär ett osynliggörande av många människor, och bidrar till lögnen om det binära könet. Som tur var är det på väg att ändras och globalt ser det annorlunda ut.  Australien, Bangladesh, Nya Zeeland, Tyskland, Indien, Nepal och Danmark är några länder som på lite olika sätt ger möjlighet till ett tredje alternativ, ofta kallat X. Personligen ser jag hellre att juridiskt kön inte registreras, men det verkar längre bort. 
 

På liv och död

Varför är det här viktigt då? Jo, för att tanken om två, från varandra separata, kön som vi alla måste passa in i, dödar. Transpersoner mår generellt ganska kasst. Och det är inte för att en blir sjuk av att vara trans. En studie på transbarn visar att de som har familjens stöd inte mår sämre än sina kamrater. Siffror från USA visar varför det kan vara annorlunda för en transperson ute i samhället.

Av 100 har
80 trakasserats under sin skolgång
26 förlorat jobbet på grund av sin identitet
19 utstått fysiskt eller psykiskt våld från en familjemedlem

Och som ett resultat av detta har 41 försökt ta sitt liv

Globalt mördas ca 20 transpersoner varje år i hatbrott.

Många av dessa är binära, är män eller kvinnor på samma sätt som cispersoner (de som identifierar sig med sitt tilldelade kön). Men även de drabbas av ett behov att passera och uppfylla de trånga fack som uppfattningen om ett binärt kön innebär. För icke-binära transpersoner finns inget att transitionera till. Vi kan inte läsas rätt av samhället, bemötas på ett sätt som vi mår bra av.  För i de flestas ögon finns bara två kön, och vem blir vi då? Den svenska transvården har först på senare år ens låtsats om att icke-binär trans finns. Det är bland annat därför som myten, lögnen, om det binära könet är farligt. 

Det binära könet är en lögn!
 Smaka på det, säg det för dig själv. Vad väcker det för känslor? Tack för att du läst. 

Kommentarer

Populära inlägg