När veganrörelsen kom till Kullarna

Det spelas en hyllningssång till Bamses farmors köttbullar från vardagsrummet och det stör mig. Jag älskar Bamse, lärde mig läsa genom tidningen och skyller stora delar av mina politiska åsikter på Rune Andréasson. Men det här med animaliska produkter alltså. Jag försöker komma på hur veganismen skulle kunna nå Kullarna. 

Ett av problemen är att Bamses ungar inte blir äldre längre. Trillingarna fyller snart 35 år och Brumma är född 1986. Hade Brumma fått bli vuxen tror jag att hon skulle blivit vegan, även om, eller kanske just för att, hon inte är som alla andra. Brumma ser bortom normer och konventioner. Ingen unge har ett större hjärta — solklar vegan med andra ord.


Jag försökte googla vegan + autism för att se om det fanns siffror på att personer med autism har lättare att bli veganer. Det var läskigt! Nästan alla träffar handlade om hur växtbaserad kost förebygger, botar eller orsakar autism. Definitivt funkfobt. Jag var ju intresserad av det omvända.

Så utan statistik i bagaget fortsätter jag att fundera på en tonårig Brumma och hennes utveckling. 


Jag kan inte äta mina vänner.


 Kalvar dricker komjölk, det gör inte björnungar.


 Ägg ska bli kycklingar, inte pannkakor.

 Att hon vill bli vegan möts först av stor skepsis och förfäran. Bamse känner att hans plats som världens snällaste björn hotas när Brumma berättar om djurfabriker och klimatpåverkan. Brummelisa är orolig för att Brumma ska få näringsbrist och Farmor känner att hennes omsorg genom maten blir bortvald. Skalman berättar då om hur han som ung vuxen åt "levande föda" (det som nu kallas raw food). Han plockar fram böcker i näringslära till Brummelisa. Ger Farmor länkar till bra kanaler på youtube och en hög kokböcker. Bamse går ut i skogen och hugger ner lite träd. Det går lite tid.


Sedan steker farmor bullar på sojafärs och friterar egen falafel. Hennes nya pannkakor blir innereceptet bland veganer efter att hon börjat vlogga om sin resa mot växtbaserad mat. Brummelisa inser att vegansk kost är nyttigast för alla och Bamse är tacksam över att Dunderhonung inte är riktig honung. Han kan också bli vegan och fortsätta vara en snäll björn, utvecklad av sin nya kunskap. Den enda som inte är nöjd är Krösus Sork. Han måste stänga flera djurfabriker och slakterier och förlorar många sköna slantar på det. Lite går att kompensera genom att introducera nya veganska produkter på marknaden till överpriser, men de får inte samma subventioner och bidrag som att odla djur.

Det är så Bamse med vänner blir veganer. På så sätt löses även det konstiga i att handlare Grymtlund, som är gris, säljer fläskkött. För visst är det konstigt med djur i kläder som äter djur utan kläder. Även när vi är djuren i kläder.

Kommentarer

Populära inlägg