I natt gick jag barfota genom Lund. Trots att det var skavsår som tvingat av mig skorna kändes det som om det gav en viss frihet. Natten var vacker och stenarna varma.
Sverige har fått en högerregering. Mina förhoppningar om att F! skulle komma in i riksdagen vid valet 06 har grusats. Kanske kan man jämföra nattens valresultat vid skavsår; förhoppningsvis inte dödligt, men mycket irriterande. Nu är jag barfota och tassar försiktigt mellan glasflisor från festens flaskor.
Demokrati är något som måste respekteras, men inom demokratins ramar finns det massor att göra för att motverka ett dåligt regeringsalternativ.
I den här bloggen skall jag skriva om val man kan göra i vardagen. Det är allvar. Världen är full av lidande, människan är trasig och jorden är misshandlad.
Jag gör inte anspråk på att vara konsekvent, men konsekvenser är något viktigt för mig. Jag är ingen filosof, jag är ingenjör. Problem är till för att lösas. Med en pragmatisk och människovänlig inställning vill jag försöka komma med konkreta tankar om vardagsval. Ibland är det svårt att se konsekvensen av ett val, ibland finns det alternativ som är ännu bättre. Kommentera gärna det jag skriver.

Kommentarer

Miskin sa…
Ikväll gäller det, fyra år senare är det val igen. Skall bli oerhört intressant att se hur det går ikväll!

Populära inlägg