Mat är politik. Jag är vegan, och äter därför inget som kommer från djurriket. Men det finns andra saker, som jag också vill ta hänsyn till, när jag väljer vad jag stoppar i munnen. Att vara vegan, men stödja multinationella företag som exploaterar tredje världen, vore som att sila myggen men svälja kamelerna. Eller mer exakt, att sila kamelerna men svälja barnen. Eftersom det är mänskligt att fela, sväljer jag titt som tätt både mygg, kameler och ibland även det som motsvarar barn. (En del av chokladproduktionen är riktigt läskig. Små barn och macheter är ingen bra kombination...)
Men idag har jag kommit på något som i alla fall kommer göra det lättare för mig att hålla mig borta från choklad som förknippas med ett visst klockslag.

Esters goda mintpäron
Du behöver:
  • En skål som tål mikrovågsugn.
  • En skärbräda.
  • En kniv.
  • En visp som passar skålen i storlek.
  • Ett mått som passar mängden du tänker göra.
  • En mikrovågsugn.
Ingredienser:
  • Päron, ekologiska
  • 2 delar kakao, ekologisk och rättvisemärkt
  • 3 delar ljus sirap, ekologisk
  • pepparmintsolja efter smak
  1. Skala och tärna päronen.
  2. Blanda kakao, pepparmintsolja och sirap i skålen. Du bestämmer förhållandet mellan päron och sås. Såsen blir lösare när päronen kommer i.
  3. Rör ned päronen.
  4. Kör i mikrovågsugnen, 600W i ca 3 minuter. Kolla så att det inte kokar över.
  5. Servera mer en juste glass. Oatlys vaniljglass t ex.
Jag misstänker starkt att man kan byta ut päronen mot annan frukt om mintoljan också byts ut. Kombinationer som jag kan tänka mig, men inte har testat är:
  • Äpplen och chilipulver / alt kanel.
  • Banan och snabbkaffe
  • Apelsinklyftor med rivet apelsinskal
  • Ananas och malen ingefära
Lägg gärna in poster om ni testar något, eller kommer på ett bättre sätt att få till receptet.
Smaklig måltid!

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Ester!

Roligt att läsa det du skriver. Intressant och bra! Receptet låter smarrigt, även om jag inte testat. Än. Jag går in här så gott som dagligen och hoppas på fler inlägg. =)
Kram på dig

Populära inlägg